بررسی نوع فعالیت استفاده کنندگان توامان تحت تاثیر کالبد و عوامل محتوایی است. از آنجایی که الگوهای رفتاری زنان از مردان و نحوه ادارک آنها از محیط متفاوت است،زنان نیازها و انتظارات متفاوتی از فضاها داشته و عدم توجه به این تفاوتها میتواند موجب کمرنگتر شدن حضور آنها در فضاهای شهری و تضییع حقوق شهروندی آنها گردد. عوامل متعددی همچون ویژگیهای فردی، میانفردی و فرافردی و تفاوت در باورها، اعتقادات و هنجارهای اجتماعی حاکم در جامعه بر حضور زنان در فضاها موثر هستند؛ پیش فرض اولیه این مقاله، تاثیرگذاری الگوهای اجتماعی-فرهنگی بر رفتار زنان در فضاهای شهری است. این بدان معناست که عدم برنامه ریزی و طراحی برای رفع موانع ناشی از عوامل محتوایی در کنار عوامل کالبدی میتواند منجر به حضور کمرنگ زنان و صرفاً بروز فعالیت اجباری آنها در فضاهای محلهای شود. محلات سنتی و غیرسنتی، با دو الگوی متفاوت محله با هدف انجام یک تحقیق تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و از تکنیک پرسش گری استفاده شده است. بنابراین 160 نفر از زنان ساکن بالای20 سال در هر دو محله ی انتخابی مورد پرسش قرار گرفتهاند. یافتهها حاکی از این است که هنجارهای اجتماعی، ترس از قضاوتهای دیگران، باورها و اعتقادات، حضور مردان در فضاهای شهری در محله سنتی(خیابان امام زاده یحیی)، از عوامل موثر بر نحوهی حضور و استفاده زنان از فضاهاست؛ درحالیکه در محله غیرسنتی(خیابان دستگردی در محله زرگنده) این موارد تأثیرگذار نبوده و خنثی هستند. این بدین معناست که زنان در محله سنتی بیشتر به حاشیه رانده شده اند.
رفیعی, آرزو. (1401). مقایسهای بر عوامل محتوایی موثر بر «حاشیه رانده شدن» زنان در فضاهای محلهای سنتی و غیرسنتی. هنر مدیریت سبز, 1(3), 43-60. doi: 10.30480/agm.2022.4039.1023
MLA
آرزو رفیعی. "مقایسهای بر عوامل محتوایی موثر بر «حاشیه رانده شدن» زنان در فضاهای محلهای سنتی و غیرسنتی". هنر مدیریت سبز, 1, 3, 1401, 43-60. doi: 10.30480/agm.2022.4039.1023
HARVARD
رفیعی, آرزو. (1401). 'مقایسهای بر عوامل محتوایی موثر بر «حاشیه رانده شدن» زنان در فضاهای محلهای سنتی و غیرسنتی', هنر مدیریت سبز, 1(3), pp. 43-60. doi: 10.30480/agm.2022.4039.1023
VANCOUVER
رفیعی, آرزو. مقایسهای بر عوامل محتوایی موثر بر «حاشیه رانده شدن» زنان در فضاهای محلهای سنتی و غیرسنتی. هنر مدیریت سبز, 1401; 1(3): 43-60. doi: 10.30480/agm.2022.4039.1023